Stage: Offerte Verstuurd

De Lead to Order-pipeline bestaat uit meerdere stages, elk met specifieke (geautomatiseerde) stappen. In dit artikel duiken we dieper in de stage Offerte Verstuurd en ontdek je wat er precies gebeurt.

🕑 ± 2 minuten

Offerte verstuurd

De stage offerte verstuurd is een vervolg op het proces waarin de klant een offerte ontvangt en een beslissing moet nemen. In deze fase worden acties ondernomen op basis van de reactie van de klant. Hieronder wordt het proces stap voor stap uitgelegd:

Frontend: Het klantproces

  1. Deal in HubSpot
    Na verzending van de offerte wordt de deal automatisch in de pipeline-stage "Offerte verstuurd" geplaatst. Op basis van de reactie van de klant wordt de deal handmatig aangepast: bij bedenktijd naar "overweging", bij ondertekening naar "closed won", en bij geen interesse naar "closed lost".

Backend: Het systeemproces

In deze fase zijn er meerdere mogelijke uitkomsten, afhankelijk van de reactie van de klant:

  1. Geen interesse

    • Als de klant geen interesse heeft, wordt de deal handmatig verplaatst naar de stage geen interesse door de Sales Consultant.
    • De consultant vult hierbij een reden in voor de afwijzing.
  2. Bedenktijd

    • Indien de klant aangeeft meer tijd nodig te hebben om na te denken, wordt de deal handmatig verplaatst naar de stage overweging.
    • Dit helpt om de deal later op te volgen.
  3. Offerte getekend

    • Wanneer de klant de offerte accepteert, wordt de deal automatisch verplaatst naar de volgende pipeline-stage offerte getekend.

Automatisering en handmatige stappen

De overgang naar de stage offerte verstuurd is volledig geautomatiseerd (groene lijn). De verdere opvolging, zoals het verplaatsen naar "Geen interesse" of "Overweging," wordt echter wel handmatig gedaan door de Sales Consultant (gestippelde lijnen).

Figuur 3. Schematische weergave stage: offerte verstuurd